۱. برنامه ریزی و تعیین خط مشی برنامه ها توسعه شهری و طرح های شهرسازی با رعایت اسناد بالا دستی و مقررات و ضوابط مربوطه.
۲. برنامه ریزی کلان در حوزه سیما و منظر شهري.
۳. نظارت بر حسن اجرای طرحها و دستورالعملهای مصوب توسعه شهری و اجرای دقیق آیین نامه ها، دستورالعمل ها، بخشنامه ها و ضوابط مربوطه.
۴. نظارت بر نحوه استفاده از اراضی داخل محدوده و حریم شهر بر اساس ضوابط طرحهای جامع های تفصیلی مصوب و قوانین و دستورالعمل های مربوطه .
۵. برنامه ریزی و نظارت به منظور تفکیک اراضی با رعایت ضوابط طرحهای جامع و تفصیلی.
۶. بررسي و پيشنهاد تغيير، تدقیق و اصلاح طرحهای توسعه شهری.
۷. برنامه ریزی و نظارت بر بهسازی و ساماندهی بافتهای فرسوده، نابسامان و سکونتگاههای غیررسمی و بهسازی و باززنده سازی بافتهای تاریخی.
۸. برنامه ریزی و تدوین ضوابط و دستورالعملهای اجرایی بر اساس طرحهای توسعه شهری و نظارت بر اجرای آن.
۹. تسهیل و بسترسازی در زمینۀ طرحهای توسعه شهری ویژه و مشارکت مردمی.
۱۰. برنامه ریزی ، کنترل و نظارت مستمر درخصوص اجرای ضوابط و ارتقاءکیفی نماسازی و طرح ها و الگوهای معماری و پیاده رو سازی در شهر.
۱۱. برنامه ریزی و ایجاد بانکهای اطلاعاتی نقشه های و داده های مکانی و غیر مکانی و استفاده از نرم افزارها و فناوریهای نوین در حوزه شهرسازی جهت وحدت رویه و استفاده در مناطق و سطوح دیگر سازمانی.
۱۲. كنترل و نظارت بر پروژه هاي مطالعاتي مرتبط با طراحي شهري ، بدنه سازي و ... .
۱۳. پیگیری واگذاری طرحهای شهرسازی به مشاورین و نظارت و رسیدگی به امور مهندسین مشاور شهرسازی و برنامه ریزی شهری.
۱۴. برنامهریزی و نظارت بر ساخت و سازهای شهری و افزايش ضريب ايمني در آنها.
۱۵. برنامه ریزی در خصوص کاهش تخلفات ساختوساز و شناسایی بهنگام تخلفات ساخت و سازها.
۱۶. راهبري، هدايت و نظارت بر امور مهندسين ناظر ساخت و سازهای شهري.
۱۷. برنامه ریزی در جهت تسهیل و ارتقاء ارائه خدمات شهرسازی و صدور پروانه های ساختمانی به شهروندان با بهره گیری از تدقیق سیستم فرآیندها و خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات.
۱۸. برنامهریزی و نظارت بر اجراي برنامه هاي كاهش تصدي گري و افزايش مشاركت بخش خصوصي در امور شهرسازی.
۱۹. راهبری، هدایت و نظارت بر حسن انتظام و گردش امور سازمانهای وابسته مرتبط.
۲۰. ایجاد هماهنگی و وحدت رویه بین شهرداری های مناطق در خصوص مسایل شهرسازی و معماری.
۲۱. بررسی و بکارگیری رویکرد ها و روشهای نوین کاری برای انجام کارآمد وظایف و بهبود فعالیتها و عملکردها.
۲۲. ارزیابی عملکرد کارکنان و مجموعه های تحت سرپرستی ، شناسایی نقاط ضعف و قوت مجموعه ها و برنامه ریزی جهت بهبود نقاط قوت و رفع نقاط ضعف.
۲۳. بازنگری و بروز رسانی حدود اختیارات و تفویض مسئولیتها و تعیین روابط میان کارکنان و واحدهای مختلف مجموعه تحت سرپرستی با رعایت قوانین و ضوابط.
۲۴. برنامهریزی و نظارت جهت تأمین اعتبار پروژه ها و اجرای بهنگام تشریفات قانونی انتخاب پیمانکار.
۲۵. پیگیری امورات محوله ابلاغ شده از طرف مقامات مافوق.
۲۶. اجرای دقیق قوانین ، آیین نامه ها، دستورالعمل ها، بخشنامه ها و ضوابط مربوط به حوزه فعالیت.
۲۷. اجرای برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت شهرداری در حوزه فعالیت معاونت برای تحقق چشم انداز ، اهداف و استراتژی های برنامه های فوق.
۲۸. انجام آن دسته از اموری که طبق ضوابط و مقررات از سوی مقام مافوق ارجاع می گردد.